Het weerzien en Vietnam

Ho Chi Minh, 27 February.

Ik schrijf deze blog vanuit Ho Chi Minh, voorheen ook wel bekend als Saigon. De laatste stop voor mij in Vietnam!

Jullie zullen wel benieuwd zijn hoe het weerzien na een jaar met paps, mams en de broers was.

Na een eindeloze reis vanuit Melbourne naar Hanoi ( hoofdstad van Vietnam) stond er op het vliegveld een meneer(tje) klaar om mij naar het hotel te brengen.

Toen ik daar naar binnen liep zaten papa en mama mij al op te wachten. Ze hadden me nog niet verwacht dus we stonden verbaasd naar elkaar te kijken haha. Na een paar dikke knuffels,tranen en kusjes liep ik naar boven om de broers te verrassen.
Daan die stond al te springen op de gang en liet mij de eerste 15 minuten niet los.
Bram die stond nog even zijn ochtend adem weg te poetsen. Ook hij was blij me weer te zien en liet mij wat tranen laten.

We gingen gelijk op stap, hebben een heerlijke dag gewinkeld, gegeten en gelachen. Na 45 uur wakker te zijn geweest was het wel bedtijd en mocht ik slapen met het idee dat ik ze de volgende ochtend weer zou zien. Gek hoor om te zeggen “tot morgen” maar fijn was het zeker.

De tweede dag hebben we bij Sidney van Meenen (www.friendstravel.com) een week programma geboekt. Sidney is een heerlijk nuchtere gezellige Rotterdammert die ik tegen was gekomen via Facebook. Na drie uur lullen en grappen zijn we eruit gekomen en hadden we een weekprogramma klaar.

De eerste 3 dagen zijn we naar Sapa gegaan. De bus bracht ons naar het centrum van Sapa waar een lokale gids ons op stond te wachten. We kregen een tour door de stad maar helaas door de mist die in de stad hing konden we niet meer dan een meter om ons heen kijken haha. De gids nam ons mee naar de homestay (huis) van haar zus (die overigens 2 dagen daarvoor was bevallen).

We hebben de eerste dag 17 kilometer door de rijstvelden gewandeld. Berg op, heuveltje af. Pittig was het zeker! Deze avond sliepen we met een andere groep Nederlanders bij onze gids in huis. Erg gezellig met zijn allen gekookt en gegeten, we kregen zelfs nog een voetmassage in de avond!

De tweede dag hebben we 12 kilometer gewandeld, het was heerlijk weer en een fantastische trip. Hierna zijn we met de bus weer terug naar Hanoi gebracht.

De volgende dagen brachten we door op Halong bay. 1 nacht sliepen we op de boot en 1 nacht sliepen we in een bungalow op Monkey Island. Heerlijk om even te relaxen na twee dagen hiken!

Na de Halong Bay trip hebben we nog 1 nacht in Hanoi doorgebracht waarna we naar Nimh Binh zijn gegaan met de bus. Hier heb ik voor het eerst sinds een jaar weer een stuk gefietst en werden we 2uur lang door een Vietnamese meneer rond gevaren tussen, langs en door de grotten.
Deze avond hebben Daan en ik het even flink op het zuipen gezet want we moesten 10 uur in de trein zitten en wouden zeker zijn dat we in slaap zouden vallen 😉

De volgende ochtend arriveerde we in Huè en begon een dag vol plezier. 5 motor riders (easy riders genoemd) stonden klaar om ons mee te nemen. 8 uur lang hebben we van het prachtige landschap van Vietnam mogen genieten van achterop de motorbike! We maakten mooie stops bij natuurlijke wateren, foto momentjes op de bergen en genoten van een locale maaltijd.

Eind van de middag zeiden we gedag tegen onze vrienden en waren we in Hoi An. De plek waar we eindelijk even konden uitpakken aangezien we hier een paar nachten verbleven. Soms wel lekker hoor want iedere dag naar een andere plek is vermoeiender dan je denkt.

Hoi An is een stad in het midden van Vietnam. De stad staat bekend om al haar kledingmakers (tailors). Veel touristen reizen naar Hoi An om een op maat gemaakt pak te laten maken of uiteraard een jurk of iets anders.

De volgende dag brachten we dan ook geheel bij de tailors door. Eindstand:
1. Bram : maatpak, 6 blouses, gilet en 2 broeken.
2. Karlijn : jurk en iets leuks voor Bibi haar bruiloft
3. Daan : bloemetjes gordijn
4. Mama : jurk en shirtje
5. Papa. : blouse

Hele leuke ervaring. Je kon aangeven wat je wilde hebben. Eigen design of iets uit het plakboek of van een paspop. Daarnaast is het veel voordeliger dan in Nederland en weet je zeker dat het goed zit aangezien het op maat gemaakt is.

In Hoi An kwamen we wat bekende uit Hanoi tegen en ontmoette we een stelletje dat mij deed denken aan mijn relatie. Carlette kwam uit Nederland en Troy uit Nieuw Zeeland. Leuk om eens mensen te spreken die in dezelfde situatie zitten als ik. We hebben onwijs leuke dagen (en nachten) gehad in dit niet zo drukke maar heel sfeervolle stadje.

Vanuit Hoi An zijn we 14 uur met de nachtbus naar Dalat gegaan (Daans hoogtepunt tot zo ver). Lange zit maar best comfortabel. In Dalat aangekomen waren we inmiddels 2 weken op reis en was ik zomaar 24 jaar jong (?). Bedankt allen nog voor de felicitaties, ik heb een heerlijke dag gehad! De eigenaren van het hotel hebben me verrast met de mooiste taart die ik ooit gehad heb 🙂

Nu aangekomen in Ho Chi Minh is het aftellen begonnen tot ik weer “goodbye” moet zeggen tegen paps en mams..
Gek dat ik een jaar heb moeten wachten ze weer te hebben gezien en ik nu alweer bijna gedag moet zeggen.

Het hoogtepunt tot zo ver was voor mij Sapa. 3 dagen doorbrengen met Sû (onze gids). Die ons meenam naar haar familie, omgeving en thuis. We kregen een duidelijk beeld tussen de stadsmensen en de locale mensen die nog in de kleine bergdorpjes wonen. Zij hebben pas sinds enkele jaren stroom en sinds een half jaar Wifi. Wat trouwens puur is aangelegd voor de touristen. De huizen bouwen ze geheel zelf. Zo heeft haar 12jarig zoontje de betonnen vloer gedaan! De gastvrijheid en openheid heeft veel indruk op mij gemaakt. Zij maakten geef afspraken met de buren om elkaar te zien, nee iedereen kwam gewoon over de vloer. Ik vond het er fantastisch!

Voor nu ga ik genieten van de laatste dagen in Vietnam en van paps en mams!

“Time flies when your having fun”.